سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ هزینه کردنی نزد خدا محبوب تر از هزینه کردن به اعتدال نیست . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
yazd blog
درباره



yazd blog

وضعیت من در یاهـو
کوشا
ما بر سر پیمان خود استواریم . . .
آهنگ وبلاگ

یک استاد حوزه‌های علمیه و عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی با بیان اینکه تحلیل‌های هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه براساس برداشت نادرست او از حدیث نبوی ایجاد شده، گفت: این حدیث مربوط به تشکیل حکومت است نه اداره آن.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده در گفتگو با فارس افزود: در نظام اسلامی و اندیشه سیاسی اسلامی مشروعیت حکومت از طرف خدای متعال است بنابراین اساسا مشروعیت هر حکومتی زمانی محقق می‌شود که متصل به خدای متعال باشد و این یک امر مسلمی است که در فلسفه اسلامی هیچ تردیدی در مورد ان وجود ندارد.

وی اظهار داشت: اخیرا بعضی در خصوص این مشروعیت مطالبی بیان می‌کنند که ناشی از خلط بین مفاهیم مختلف مشروعیت است و این مسئله باعث می‌شود که اشتباهاتی در القای این امر مهم که در بین صاحبان اندیشه سیاسی دینی وجود دارد، ایجاد شود.

باقرزاده در ادامه اظهار داشت: اخیراً آقای‌ هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه مطالبی در خصوص مشروعیت بیان کرد که مورد نقد است. او بحث مشروعیت را به گونه‌ای مطرح کرد که گویی مشروعیت، امری کاملاً مردمی است و اساسا هیچ حاکم حقی بدون رضایت مردم حق اعمال ولایت را ندارد.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی افزود: سئوالی که اینجا مطرح است، این است که آیا از نگاه آقای ‌هاشمی اساسا قبل از تشکیل حکومت اسلامی حاکمان شرع یا همان مراجع تقلید که هیچ رای گیری در مورد آنها انجام نمی‌شد و آنها تصدی‌ای را با رای مردم شروع نکرده بودند، تصرفی مرتکب شده‌اند و آیا تصرفات آنها منوط به اجازه مردم است؟ آیا بدون رای مردم حق تصرفات شرعی را داشته‌اند یا نه؟ اینکه ایشان مسئله تصرفات و مشروعیت حکومت را منوط به رای مردم می‌داند، به معنی زیر سئوال بردن تصرفات عالمان و فقیهان شیعی در طول هزار و چند صد ساله بعد از معصومین است.

وی در مورد هدف از طرح این نوع مسائل اظهار داشت: به نظر می‌رسد یک سری تصورات و برداشت‌های غلطی در مورد ولایت فقیه در ذهن ایشان به وجود آمده و بحث ولایت فقیه آنطور که باید در ذهن ایشان جا نیفتاده است.

باقرزاده با بیان اینکه موضوع ولایت فقیه باید به صورت جدی‌تر در میان نخبگان، مطرح شده و شبهات ایجاد شده از سوی افراد در آن برطرف شود، گفت: ما امروز شاهد تهاجم فرهنگی در سطح نخبگان جامعه هستیم که جای تاسف دارد و در واقع ولایت فقیهی که ما برای مردم تبیین می‌کنیم و مردم آن را قبول دارند برای بعضی از نخبگان ما جا نیفتاده است و شرعیت فرامین و تصمیمات ولی فقیه برای گروهی از نخبگان ما حل نشده است.

این استاد حوزه و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی ادامه داد: این سبب می‌شود ریزش‌هایی در بدنه نخبه جامعه به وجود آید. اینکه برخی افراد خود را عقلای قوم بدانند و بخواهند با کدخدا منشی برخی از جریانات را به نفع حزب و گروهشان حل و فصل کنند، نادیده گرفتن یک اصل اساسی در نظام سیاسی و اسلامی به نام ولایت فقیه است.

باقرزاده با اشاره به طرح حدیثی از سوی ‌هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه 26 تیرماه گفت: اگر فارغ از سندیت در مورد این روایت بحث کنیم، باید به شان نزول این حدیث توجه کنیم. وقتی آن را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم پیامبر اکرم (ص) به امیرالمومنین (ع) در مورد تاسیس و تشکیل حکومت این مطلب را فرموده‌اند که بدون گردهم آمدن مردم حکومت تشکیل ندهید. اتفاقاً از این منظر حضرت امام (ره) کاملا رعایت کردند و در بدو تاسیس نظام، جمهوری اسلامی را به رفراندوم گذاشتند و این حکومت به طور مستدل از مردم رای اعتماد گرفت. ما هم تشکیل حکومت را کاملا مردمی و بر مبنای رضایت مردم می‌دانیم، اما بحث ما امروز بحث تشکیل حکومت نیست که متاسفانه از این روایت نابجا استفاده شد، زیرا شان نزول این حدیث در باب تاسیس حکومت است، نه اداره حکومت.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر عده‌ای از افراد در یک مقطعی از اداره حکومت، خواهان حقی بیش از آنچه که در قانون شرع و قانون اساسی تصویب شده بخواهند آیا حتما باید به حرف ناراضیان و مخالفان ترتیب اثر داده شود و آیا حاکم اسلامی شرعا موظف است به هر نارضایتی تن دهد؟

باقرزاده ادامه داد: در جواب این سئوالات وقتی به صدر اسلام رجوع می‌کنیم، می‌بینیم وقتی پیامبر (ص) در زمان حکومتش می‌خواهد حد اسلامی را اجرا کند، عده‌ای افزون‌طلب و ناراضی اجازه اجرای حد اسلامی را به پیامبر نمی‌دهند و در این موقع، پیامبر به هیچ وجهی حاضر نمی‌شود اجرای حد الهی را در مورد برخی از گردن کلفت‌ها و زورگویان اجرا نکند و یا در زمان امیرالمومنین (ع) حضرت به هیچ وجه حاضر نشد در بحث اجرا و مطالبه حق در مقابل معاویه و امثال طلحه و زبیر کوتاه بیاید.

این استاد حوزه و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی افزود: آیا ما می‌توانیم امیرالمومنین (ه) را به خاطر اینکه به نارضایتی طیف عظیمی از مردم تن نداد، تخطئه کنیم؟

باقرزاده اظهار داشت: تحلیل‌های اقای ‌هاشمی در نماز جمعه کاملا نادرست و خلاف واقع بود. به عنوان مثال او در این تحلیل‌ها اعلام کرد که بخش عظیمی از مردم دچار تردید هستند. اولاً ما نمی‌دانیم که ایشان با چه مکانیزمی به این موضوع پی برده‌ است و ثانیاً غیر از این است که یک عده‌ای این تردید را به برخی از مردم القا کرده‌اند؟ آیا غیر از این است که مردم به بزرگانشان نگاه می‌کنند و وقتی آنها تردید ایجاد می‌کنند در بخش عظیمی از مردم تردید ایجاد می‌شود؟

باقرزاده ادامه داد: اگر بنا باشد به تردید یک عده خاص توجه کنیم، پس تکلیف 25 میلیون رای چه می‌شود که متاسفانه ایشان به این موضوع نپرداختند. در احادیث ما هست پای صحبت هرکسی ننشینید، مگر اینکه شما را از چند کار به چند کار دعوت کند که یکی از آنها، دعوت از شک به یقین است. حال اگر مسئولان و نخبگان ما مرتب شک و تردید را در جامعه القا کنند، وظیفه مردم ما این است که آنان را طرد کرده و به القائات آنها گوش فرا ندهند؛ هرچند اطمینان داریم که مردم ما به چنین تحلیل‌های تردیدافکنانه‌ای توجه نمی‌کنند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط کوشا 88/4/29:: 2:6 عصر     |     () نظر